kreativtanito.hupont.hu

A jó tanító sokoldalú, kreatív, jártas a különböző tudományokban, folyamatosan képezi magát.

Ezen az oldalon azokat a játékos gyakorlatokat gyűjtöm össze, melyek jól fejlesztik a ritmusérzéket, hallásfigyelmet s a különböző készségeket.

1. Bemutatkozás

/kreativitás, ritmusérzék, hallásfigyelem fejlesztése/

Tapsold le a neved ritmusát! Találj ki a nevedre dallamot, énekelve mutatkozz be! Pl. Baranyai János ti-ti-ti-ti-tá-tá /dó re mi fa dó dó/

2. Ritmus- és dallamvisszhang

/hallásfigyelem, ritmusérzék fejlesztése/

Letapsolunk 2-3 ütemnyi ritmussort, amit vissza kell az osztálynak tapsolnia. Nehezíthetjük, hogy taps, dobbantás, kopogás is szerepeljen egy ritmussorban.

3. Emlékezetfejlesztés ritmustörléssel

/hallásfigyelem, ritmusérzék, emlékezet/

Felírunk a táblára 4 ütemnyi ritmussort. Letapsoljuk, majd az utolsó ütemet letöröljük. Erre már emlékezniük kell a következő letapsolásnál.

Aztán mindig többet, míg semmi nem lesz a táblán, s emlékezetből tapsoljuk az egész ritmussort.

4. Néma éneklés

/hallásfigyelem fejlesztése/

Egy ismert dalt énekelünk. Ha a tanító felteszi a kezét, magában kell továbbénekelni. Ha leengedi a kezét, tovább hangosan. Variálható úgy is, hogy a kéz emelésekor ritmustapssal folytatja és némán énekel tovább.

5. Bal kéz, jobb kéz ritmustapsa

/figyelem, ritmusérzék, kezek koordinálása/

Egy egyszerű ritmusú dallal játsszuk, amelyben tá és ti-ti van, esetleg szünet. Kiadjuk a kezek szerepét: jobb kéz csak ti-ti-t üthet a padra, a bal kéz csak tá-t. Így ütjük le a tanult dal ritmusát.

Variálható páros munkaként: szembefordulva a társsal saját tenyérbe üt vagy egymáséba ütnek.

6. Ritmus és mérőütés együttesen tapsolva

/koordináció, ritmusérzék, figyelem/

Jobb kéz a ritmust üti, bal kéz egyenletes tá-t. Ha valaki rájön arra, hogy a tá-nál egyszerre üt a két kéz, a ti-ti-nél, egyszerre üt,majd még egyet a jobb kéz, akkor már nem is olyan nehéz dolog ez.

7. Zongorázás

Kihívunk néhány tanulót, mindegyik kap egy szerepet. Pl. egyik a dó-t, másik a ré-t, ... énekeli, ha a tanító néni megérinti a fejét.

Lejátszunk egy dallamot érintve a fejüket, csak az szólal meg, akinek megérintették a fejét. Nagyon nehéz feladat mindig csak a saját hangodon megszólalni.

8. Ritmus- és dallambővítés

/emlékezetfejlesztés, figyelemfejlesztés, ritmusérzék/

Sorban kiállnak a tanulók egy ritmusértéket tapsolva. A következőnek meg kell ismételnie az előtte elhangzókat, majd megtoldani eggyel. Versenyezni szoktunk, ki a legügyesebb, aki utoljára vállalkozik és vissza tudja adni pontosan.

Ugyanezt játszhatjuk hangok bővítésével is.

9. Fussuk le a ritmusát!

Egy egyszerűbb ritmusú dallal játsszuk. Felállunk, s a dal ritmusára futunk. Tá-ra lassabban titi-re gyorsabban.

10. Néptánc lépésekkel énekelünk

/ritmusérzék, mozgáskoordináció, hagyományőrzés/

A kisgyerek mozgásigénye hatalmas. Ezért ha azt látom, hogy már nehezen figyelnek, táncolunk egyet. A dalt kísérve megtanuljuk a csárdás lépéseit. Egylépéses, kétlépéses csárdást és változatait, majd később a cifra lépést.

11. Körjátékok

/hagyományőrzés, mozgáskoordináció/

Az alsó tagozatos énekkönyvekben nagyon sok népijáték szerepel. Soha ne hagyjuk ki a dal eljátszását, körjátékot.

12. Dallamvonal mutatása a levegőben

/téri észlelés, hallásfigyelem/

Úgy énekeljük a dalt, hogy a kezünkkel mutatjuk a hangok magasságát.

13. Mondókák, versek ritmusának kitalálása

/ritmusérzék fejlesztése, figyelemfejlesztés, hagyományőrzés/

Nagyon alkalmasak erre a kiszámolók vagy épp a Weöres versek. Mondasz egy sort, az osztály visszamondja szöveg helyett a ritmusát.

Később már egyedül is kitalálhatják úgy, hogy felírod a kiszámolót vagy a versrészletet a táblára.

14. Dallamvonal és dalcím párosítása

/belső hallás és figyelemfejlesztés/

Kiosztunk dalcímeket, az osztály másik felének dallamvonalakat. Feladat: mindenki találja meg a párját.

15. Beszélgessünk egy hangon!

/hallásfigyelem fejlesztése/

Az éppen tanult hangon kérdezek valamit pl. szó hangon, a gyerekek közül pedig csupa szó hangon válaszol valaki.

16. Szövegíró játék

Kitalálok egy ritmussort, erre kell a tanulóknak szöveget szerkeszteni.

Pl. ti-ti-ti-ti-tá-tá Elmegyek a boltba.

Megadunk egy dallamot, erre kell egy szöveget énekelni.

17. Zenehallgatás ritmuskísérettel

Találjunk ki egy makacsritmust, ezzel kísérjük a zenehallgatás közben a zenét!

18. Zenélő doboz, képeslap(hallásfigyelem fejlesztése)

A gyerekek becsukják a szemüket. A tanító sétál az osztályban,közben megszólaltat egy zenélő dobozt, zenélő képeslapot. A gyerekeknek arra kell mutatni, ahonnan a hangot hallják.





Weblap látogatottság számláló:

Mai: 69
Tegnapi: 67
Heti: 293
Havi: 1 870
Össz.: 546 098

Látogatottság növelés
Oldal: készségfejlesztés ének órán
kreativtanito.hupont.hu - © 2008 - 2017 - kreativtanito.hupont.hu

A HuPont.hu-nál a honlap készítés egyszerű. Azzal, hogy regisztrál elkezdődik a készítés!

Adatvédelmi Nyilatkozat

A HuPont.hu ingyen honlap látogatók száma jelen pillanatban:


▲   Itt: állatkák filcből - Vatera.hu
X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »